ČO NÁJDETE NA TEJTO STRÁNKE

17. novembra 2013

Kláštor Heiligenkreuz


Cisterciánsky kláštor Heiligenkreuz leží v obci Heiligenkreuz uprostred zeleného vlnitého Viedenského lesa. Od rakúskej metropoly je vzdialený približne pol hodiny jazdy autom. Je známym a obľúbeným cieľom pútnikov nielen z Rakúska. Založil ho v roku 1133 Leoopold III. Babenberský. Stalo sa to tak, že svojho syna Otta poslal študovať do Paríža, kde prišiel do kontaktu s cisterciánskymi mníchmi. Syn Otto sa veľmi skoro rozhodol vstúpiť do ich kláštora. Pri návšteve svojho otca v Rakúsku ho požiadal o vybudovanie podobného kláštora aj v Dolnom Rakúsku. Otec, zakladateľ kláštora, zomrel iba tri roky po jeho vybudovaní a pochovali ho v novopostavenom kláštore.

Na nádvorí sú dve pamiatky Giovanniho Giulianiho, ktoré sú umelecky hlboko spojené s Heiligenkreuzom. V strede nádvoria stoojí morový stĺp Najsvätejšej Trojice so scénami z biblie a Jozefova studňa, ktorá je na vzdialenej strane pod veľkými platanmi. Obe boli vytvorené na začiatku 18. storočia.  Najväčšou zaujímavosťou kláštorných budov je krížová chodba s viac ako tristo románskymi stĺpmi. 
 

Kláštorný kostol bol vybudovaný v dvoch rôznych štýloch - v románskom a gotickom. Románska časť bola dokončenáv roku 1187 a gotická až v roku 1295. Tri okná nad vchodom sú typické pre cisterciánske opátstva, symbolizujú Najsvätejšiu Trojicu.




 
 
 

  

 

 


 
 
 






 
 
Prvý raz som bola v Heiligenkreuzi v prvých rokoch po otvorení západných hraníc, kedy som si jednodňový poznávací zájazd venovala k narodeninám a v jeho rámci sme navštívili aj toto miesto. Moja druhá návšteva tohto miesta bola v júni 2011, kedy sme sa tu zastavili na ceste domov z návštevy iného rakúskeho mestečka, z Badenu.  Hoci som toto miesto navštívila už dvakrát, ešte raz by som tam chcela ísť. Nie so žiadnym organizovaným zájazdom, ale súkromne. Napríklad by som si rada pozrela aj krížovú cestu Svätého kríža, ktorá je na kopci kúsok od kláštora.  Je to vraj jedna z najkrajších a umelecky náročnejších krížových ciest v Rakúsku. Objavila som ju iba náhodou, keď som sa na chvíľu vzdialila od skupiny. No na jej dôkladnejšie pozretie som už čas nemala.

 

Sakrálne stavby #3






2 komentáre:

  1. Zaujímavé miesto. Budem sa musieť pozrieť po nejakej cestovke, ktorá robí zájazdy na toto miesto.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Neviem, odkiaľ ste, ale tu v Bratislave, robia zájazdy do Heiligenkreuzu viaceré cestovky.

      Odstrániť