ČO NÁJDETE NA TEJTO STRÁNKE

30. mája 2017

Sochy sv. Jana Nepomuckého v Prahe


Keď som si pripravovala marcovú cestu do Prahy, vedela som len približne, ktoré pamätihodnosti si chceme so sestrou pozrieť. Presný plán na jednotlivé dni sme nemali. Všetko záviselo od momentálnych okolností a hlavne od počasia.

Okrem iného som si chcela v Prahe nafotiť aj  nejaké sochy sv. Jana Nepomuckého do mojej zbierky jeho sôch. Niektoré som si vyhľadala dopredu doma, no väčšinu z nich som objavila náhodou. Až po návrate domov som zistila, že mnohé, okolo ktorých sme prechádzali, som úplne prehliadla.

Tu sú teda tie, ktoré som si vyfotila. 
Prvou bola tá pražská najznámejšia. Na Karlovom moste. Táto je  nábožensky najvýznamnejšou z rady sôch svätých na Karlovom moste.






Ďalšieho som si všimla vo dvore jedného pavlačového domu, keď sme sa blížili k Malostranskému námestiu. Možno mal ten dom už adresu tohto námestia, zabudla som si to poznačiť. Bolo to niekde v blízkosti Svatomikulášskej mestskej zvonice, ktorá tvorí komplex spolu s kostolom sv. Mikuláša. Kráčajúc po chodníku som pozrela cez otvorenú bránu domu a tam som ho uvidela.



Len kúsok odtiaľ, na Malostranskom námestí, bol ďalší Nepomucký. Tento je súčasťou Stĺpa najsvätejšej Trojice. Stĺp bol postavený z vďačnosti po skončení morovej epidémie v roku 1713, dokončený bol v roku 1715. Na jeho vrchole je trojboký obelisk so symbolom božieho oka. Nižšie je socha Panny Márie a českí patróni sv. Vojtech, Jan Nepomucký, Prokop, Ludmila a Václav. 





Cestou na Hradčany sme prechádzali okolo ďalšieho Nepomuckého. Jeho socha stojí dole pod Radnickými schodami. Netradične zobrazený Nepomucký má pri  nohách dvoch anjelov. Jeden je s prstom pri ústach na znamenie mlčania a druhý s kartušou so znázorneným Karlovým mostom, odkiaľ bol Nepomucký zhodený do Vltavy.



Že sa blížime k ďalšiemu objektu, ktorý bude mať niečo spoločné so sv. Janom Nepomuckým, naznačoval  názov tejto reštaurácie.


A že som sa nemýlila, ukázala časť veže tohto kostola už po pár metroch chôdze.


O chvíľu sme ho už videli celý. Kostol sv. Jana Nepomuckého. Nachádza sa na nároží ulíc U kasáren a Kanovnickej ulice na pražských Hradčanoch. Od Hradčanského námestia je vzdialený približne dvesto metrov. 1. septembra 2001 bol kostol rozhodnutím pražského arcibiskupa vyčlenený pre potreby Duchovnej služby Armády Českej republiky. 1. mája 2002 bol na základe rozhodnutia náčelníka Generálneho štábu Armády ČR sprístupnený verejnosti ako miesto modlitieb za padlých a zomrelých vojakov a ako miesto modlitieb za mier na celom svete.​ Aj tu sprevádzajú sochu Nepomuckého dvaja anjeli.





To bola toho dňa posledná fotografia nielen Nepomuckého, ale aj celkove toho dňa. Na ďalší deň som moju zbierku fotografií sv. Jana Nepomuckého obohatila z opačnej strany Hradčian ako v predošlý deň.  Podľa neskôr zistených informácií  je na Hradčanoch sôch Nepomuckého viac, ako tých, ktoré sme objavili.

Na území Pražského hradu sa nachádza bazilika sv. Jiří. Jedná sa o druhý kostol na Pražskom hrade. Nad vchodom prístavby tohto kostola je tie​ž socha Nepomuckého.



Z Hradčian sme prechádzali popri Vltave cez Malú stranu až k Mostu Légií. Tesne pred ním som si všimla malý kostolík a pri ňom sochu nejakého svätca. Z diaľky som nerozoznala, o koho ide. Bol to Nepomucký. Socha stojí pri bočnej stene kostola sv. Krstiteľa Na prádle.



Fotografie posledného pražského Nepomuckého sa mi podarilo uloviť na Vyšehrade. Bolo to  z poslednej šťavy baterky fotoaparátu a už aj za dosť zlých svetelných podmienok. Táto socha je podobná soche sv. Jana Nepomuckého, ktorý stojí na Karlovom moste.




Mnoho sôch Nepomuckého určite ušlo mojej pozornosti. Jednou z nich je aj socha na kostole sv. Havla. O tom, že jednou z piatich sôch na priečelí kostola je aj Nepomucký, som sa dozvedela až po návrate domov, keď som si zisťovala, aký kostol mám na fotke. To, ktorá socha je Nepomucký, však neviem.


Ako som už písala v jednom z predošlých príspevkov z Prahy, tretí deň som strávila mimo Prahy na návšteve u príbuznej. Vedela som len toľko, že idem do Říčan. No až fotka v mobile spred domu u príbuznej mi doma ukázala, že som bola v skutočnosti v susednej obci Březí. Keďže som si túto návštevu vopred neplánovala, ani som si o mieste, kam som na tretí deň išla, nič nezisťovala. Vedela som iba toľko, že idem do Říčan. Až fotka, ktorú som si urobila v mobile pred domov, kam som prišla na návštevu, mi prezradila, že som vlastne v susednej obci Březí. V oboch miestach sa nachádzajú sochy Nepomuckého. Aj v Říčanoch, aj v Březí. Mohla som mať o dva úlovky viac.




Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára