ČO NÁJDETE NA TEJTO STRÁNKE

29. januára 2012

Paríž - mesto, kam sa musím vrátiť I.


Prvý deň v Paríži

Metropola Francúzska bola pre mňa až do septembra roku 2007 veľkou neznámou. V jeseni to bude už päť rokov, čo som konečne aj ja spoznala jedno z najkrajších miest Európy. Mesto módy a krásy, prezývané tiež mestom na Seine. Týmto príspevkom si chcem osviežiť spomienky na moju prvú a zatiaľ aj poslednú návštevu tohto mesta. Rada by som odhalila aj vám, ako som videla Paríž objektívom môjho fotoaparátu.

Vôbec som tento výlet neplánovala, prišlo to úplne nečakane. Dcéra mojej sesternice sa ma spýtala, či by som nerobila doprovod jej mamine na  poznávacom zájazde, ktorý jej chcela darovať k narodeninám. Aj som chvíľu váhala, pretože som mala práve pred sebou desaťdňovú dovolenku v Chorvátsku a termín tohto zájazdu mal byť len o dva týždne po návrate z nej. Nakoniec som súhlasila a 13. septembra sme krátko po dvanástej hodine nastúpili do autobusu, ktorý nás viezol za krásami Paríža.

Po dlhej ceste, ktorá trvala jedno popoludnie a celú prebdenú noc, sme skoro ráno prišli do Paríža. Moje prvé fotografie z Paríža zobrazujú Panthéon, ktorý stojí na Montagne Ste-Geniéve, na pahorku Svätej Jenovévy, patrónky mesta. Peši sme pokračovali do Luxemburských záhrad. Už tam som pochopila, že z tohto zájazdu budem mať buď fotografie alebo budem počuť výklad sprievodkyne. Oboje sa stíhať nedalo.  Luxemburské záhrady (Jardin du Luxembourg)  s rozlohou 22.5 hektára sú druhým najväčším verejným parkom hlavného mesta Francúzska.  Park je tvorený záhradami, ktoré prislúchajú k Luxemburskému  palácu. Záhrady sú charakteristické svojou príjemnou atmosférou a krásne udržiavanými zelenými plochami. Súčasťou parku je vyše 100 rôznych sôch, fontán a monumentov, ktoré sú roztrúsené po celej ploche záhrad.





 Po niekoľkominútovej prestávke v záhradách sme rýchlym tempom pokračovali v ceste k námestiu, kde stojí jedna z najvyhľadávanejších turistických atrakcií  Paríža, chrám Notre Dame. Výstavba chrámu začala ešte v polovici 12. storočia a stavba trvala približne dve storočia, no je zaujímavé, že dodnes nie je chrám dostavaný, chýbajú mu vrchné vežičky. Tu sme mali aj dlhšiu pauzu, ale nevýhodou času, v ktorom sme tam boli, bolo to, že som chrám mohla fotiť len z bočných a zadných častí. Keď som chcela fotografovať hlavný vchod, práve z toho smeru svietilo slnko. To bolo najväčším nedostatkom celého  zájazdu, že skoro všade, kam sme prišli, vždy sme mali slnko proti sebe. Myslím si, že pri plánovaní trás by aj tento fakt mali sprievodcovia brať do úvahy. 

 Neďaleko od chrámu Notre Dame je Centrum Georges Pompidou. Je  to komplex, ktorý bol postavený v štýle high-tech architektúry. Centrum nesie meno francúzskeho prezidenta George Pompidou, ktorý rozhodol o jeho vybudovaní. Na dlažbe námestia  pred týmto komplexom posedávalo množstvo mladých ľudí.




Odtiaľ už naše kroky viedli k palácu Louvre, ale to sme sa ešte cestou zastavili na krátku chvíľu v časti mesta, ktorej sa hovorí Brucho Paríža, ktoré ma v podzemí množstvo obchodov a kaviarničiek. Tu sme sa zastavili preto, aby sme vedeli, kam môžeme ísť v posledný deň pobytu v Paríži nakupovať.

Cestou do Louvre sme míňali ďalšie zaujímavé stavby, ale ja som vôbec nestačila fotiť. Múzeum v paláci Louvre je najnavštevovanejšie múzeum umenia na sveta, má jednu z najúžasnejších zbierok umenia a zároveň je to úžasná historická pamiatka. Zbierka, ktorá zahrňuje umenie od staroegyptských čias až po renesanciu počíta viac ako 35 tisíc exponátov, ktoré sú vystavené na ploche približne 60 tisíc metrov štvorcových. Prehliadka exponátov bola natoľko náročná, že sme z nej videli len veľmi malú časť. V múzeu bolo množstvo ľudí a ani sme sa tam nedokázali zorientovať natoľko, aby sme si pozreli hlavne veci, ktoré by nás najviac zaujímali. 





Z Louvru sme išli ku kostolu sv. Magdalény, čo je neoklasicistická stavba v štýle rímskeho chrámu. Dal ho postaviť Napoleon a po jeho páde sa jeden čas uvažovalo aj o tom, že nedokončený chrám sa prestavia na prvú železničnú stanicu. Nakoniec sa rozhodlo o pôvodnom poslaní stavby. Keby sa tak nestalo, asi by to bola najkrajšia železničná stanica, akú som kedy videla.

Kúsok od tohto kostola je ulica, na ktorej sa nachádza budova opery. Parížsky operný dom je jedna z najslávnejších budov v Paríži. Má vynikajúcu akustiku a hľadisko pre 2200 divákov. Opera sa stala svetoznámou aj pre incident, ktorý sa stal v roku 1896, kedy povolilo jedno z protizávaží, ktoré niesli mohutný luster. Pri tomto nešťastí prišiel o život jeden divák. To, spolu s mysterióznym podzemím, bolo podnetom pre napísanie  diela Fantom opery. Budova opery slúžila svojmu pôvodnému účelu až do roku 1989, kedy sa opera presťahovala do novej modernej budovy Ópera Bastille.

Neďaleko opery je ďalší hudobný dom – Olympia. Je to najstaršia koncertná sieň v Paríži. Vystúpiť v Olympii bolo snom každého speváka. Je to miesto, kde vystupovala ešte aj krátko pred svojou smrťou Edith Piaf.

Posledným miestom prvého dňa pobytu v Paríži bolo námestie Place de la Concorde. Je považované za najkrajšie námestie v Paríži. Nielen vďaka ozdobám, ktoré sa na ňom nachádzajú, ale aj vďaka svojej polohe. Kým sa súčasné Námestie Svornosti stalo dopravnou a turistickou tepnou Paríža, bolo svedkom mnohých popráv. Uprostred námestia bola umiestnená gilotína, pod ktorou zomrelo mnoho ľudí, nevynímajúc kráľa Ľudovíta XVI. aj s manželkou Máriou Antoinettou. Námestiu dominuje egyptský obelisk umiestnený uprostred. Na námestí sú repliky dvoch fontán, ktoré napodobujú fontány spred Chrámu sv. Petra v Ríme. Po okrajoch námestia sú umiestnené sochy žien, pričom každá symbolizuje iné mesto vo Francúzsku.



Tu sme večer počkali na náš autobus, ktorý nás odviezol do hotela, vzdialeného niekoľko kilometrov od Paríža. Išli sme sa konečne osprchovať a uložiť do postele, pretože nás čakal ďalší náročný deň.

8 komentárov:

  1. Oživila si mi spomienky, z môjho poznávacieho zájazdu...Na Louvre si pamätám, že sme tiež nestíhali a nevedeli sa orientovať... hnali sme sa hlavne vidieť naživo Monu L. Mám aj ja niekoľko fotografií, ale ja som vtedy ešte nemala sama foťák, čo je zas na druhej strane výhoda, lebo na fotkách som aj ja ... :-) kde si ty??? :-) Za objektívom ...jasné!
    Katarína V.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. A tiež si bola prekvapená z obrazu Mony Lisy? Ja veľmi. Netušila som, že je to taký maličký obraz. Vôbec dostať sa k nemu s fotoaparátom bol problém.

      Odstrániť
  2. Este som v Parizi nebola ... ale som o tom vela citala. Fantasticke mesto !!!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Je to krásne mesto a ja dúfam, že sa tam ešte niekedy dostanem. Veľmi rozmýšľam o tom, či tam pôjdem s organizovaným zájazdom alebo radšej sama na vlastnú päsť. So sprievodkyňou zájazdu som vôbec nebola spokojná. Individuálne som bola v Londýne a bolo to oveľa lepšie.

      Odstrániť
  3. Nádhera. Děláš mi chutě:-) HNED BYCH JELA TAKY.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Viem, že to nemáš jednoduché, aby si mohla cestovať. Ja som na tom teraz rovnako, ale z iných dôvodov.

      Odstrániť
  4. Musel to být moc krásný výlet,ani se nedivím,že si přeješ se tam vrátit!!!Držím ti palce at se ti to povede!Já bohužel ty poznávačky nezvládám a sehnat někoho kdo by jel po vlastní je problém:-( Já bych se zas táááááááááááááák moc chtěla vrátit do Provence!!!Hezký den Danielko..

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Janka, ďakujem za kuk u mňa aj za písmenká. Veľmi by som si priala, aby som Paríž ešte raz navštívila. Najlepšie by bolo, keby som zrealizovala Provensálsko spolu s Parížom. Videla som v ponuke aj také zájazdy. Ale tiež mám problém. Nielen ten, s kým ísť, ale momentálne aj finančný :-(

      Odstrániť